تبلیغات
زندگینامه امیرالمومنین علی(ع) حیدر كرار- فخر كائنات- مولای متقیان- شافع روز جزا-اسدالله الغالب

زندگینامه امیرالمومنین علی(ع) حیدر كرار- فخر كائنات- مولای متقیان- شافع روز جزا-اسدالله الغالب
لطفا برای دیدن 50 حدیث ناب شماره 2  به ادامه مطلب بروید.
300- امام علی (ع) : در ایام خلافت خود وقتی وارد شهر مدائن گشتند عده ای از مردم این شهر به رسم استقبال از بزرگان و رؤسا، پیاده و دوان دوان پی مرکب ایشان به راه افتادند. حضرت عنان اسب خود را کشیدند و فرمودند : این عمل جاهلانه را انجام ندهید ، زیرا پیاده روی افراد در رکاب شخص سوار باعث فساد اخلاق و غرور و تکبر شخص راکب و مایه ذلّت و خواری پیادگان است برگردید و پیاده با من نیایید.                                    تحف العقول صفحۀ 209

301- امام علی (ع) : کسی که درباره درک و فهم آموخته های قرآنی و حدیثی و معارف دینی خود بسیار بیندیشد و آنها را بازبینی نماید دانش خود را استوار و محکم نموده و به فهم مطالب نو و تازه ای که قبلاً نمی دانسته نائل می شود.الحدیث جلد 1 صفحۀ 328

302- امام علی (ع) : مستی ها چهار نوع است : 1- مستی ثروت . 2- مستی ریاست . 3- مستی جوانی . 4- مستی شهوت.               تحف العقول صفحۀ 126

303- امام علی (ع) : وفاداری و عمل به پیمان و عهد با خیانتکاران نزد خدا نوعی خیانت است و خیانت به خائنان نزد خدا وفاداری است. نهج البلاغه حکمت 259

304- امام علی (ع) : ای فرزند آدم ! خودت وصی مال خویش باش امروز که زنده ای به گونه ای عمل به وظایف و تکالیف دینی ات کن که دوست داری پس از مرگت برای تو عمل کنند.                             نهج البلاغه حکمت 254

305- امام علی (ع) : خدایا به تو پناه می برم که ظاهرم در برابر دیده ها نیکو و درونم در آنچه که از تو پنهان می دارم زشت باشد و بخواهم با اعمال و رفتاری که تو از آن آگاهی، توجه مردم را به خود جلب نمایم و چهره و ظاهرم را زیبا نشان داده ، با اعمال نادرستی که درونم را زشت کرده به سوی تو آیم تا به بندگانت نزدیک و از خشنودی تو دور گردم.          نهج البلاغه حکمت 276

306- امام علی (ع) : هر گاه خدا بخواهد بنده ای را خوار سازد دانش و علم معنوی که برای آخرتش سودمند باشد را از او دور سازد.   نهج البلاغه حکمت 288

307- امام علی (ع) : به جمعی در مرگ یکی از خویشاوندانشان چنین تسلیت گفت: مردن از خاندان شما آغاز نشده و به شما نیز پایان نخواهد یافت. این دوست شما زمانی که زنده بود به سفر می رفت اکنون گمان کنید که به یکی از سفرها رفته اگر او باز نگردد شما به سوی او خواهید رفت. نهج البلاغه حکمت 357

308- امام علی (ع) : شش خصلت نیکو است ، ولکن از شش گروه نیکوتر است: 1- عدالت نیکو است ولکن از رؤسا و پادشاهان نیکوتر است. 2- صبر نیکو است ولی از فقرا به هنگام سختی و نداری نیکوتر است. 3- تقوا و پرهیز کاری نیکو است ولی از علما و دانایان نیکوتر است. 4- سخاوت و بخشش نیکو است ولی از اغنیا و ثروتمندان نیکوتر است. 5- توبه نیکو است ولی از جوانان نیکوتر است. 6- حیا و عفّت نیکو است ولکن از زنان نیکوتر است. نصایح صفحۀ !81

309- امام علی (ع) : شبهه را به این علت شبهه نامیدند که به حق شباهت دارد. اما نور هدایت کننده دوستان خدا در شبهات ، یقین به دستورات خدا و سنّت رسول خدا (ص) و گفتار ائمه هدی (ع) است. اما افراد سست ایمان و دشمنان خدا راهنمایشان در شبهات ، گمراهی و شک در اوامر الهی و کوردلی نسبت به این دستورات است.                                                 نهج البلاغه خطبۀ 38

310- امام علی (ع) : دنیا جایگاه صدق و راستی است و برای کسی که با آن به راستی رفتار کند سرای عافیت است ؛ برای کسی که از دگرگونیهای آن عبرت گیرد منزل بی نیازی است ؛ برای کسی که از آن برای آخرتش توشه برگیرد محل موعظه و اندرز است ؛ برای کسی که از آن نصیحت پذیرد مسجد و عبادتگاه دوستان خداست و نمازگاه فرشتگان الهی و فرودگاه نزول وحی خداوند و تجارتکده اولیاء خداوند است که در آن کسب رحمت می کنند و بهشت را برای خود در آن معامله می کنند.                    نهج البلاغه حکمت 131

311- امام علی (ع) : از نزدیکی به سگها برکنار باشید و هر که به جامه اش بدن و موی سگ برخورد کند باید آن را با آب بشوید.              تحف العقول صفحۀ 111

312- امام علی (ع) : خوراکتان را با خوردن کمی نمک آغاز کنید و با خوردن کمی نمک پایان دهید که اگر مردم خاصیت نمک را می دانستند آن را بر پادزهر ترجیح می دادند. و هرکه غذایش را با نمک آغاز کند، خداوند هفتاد درد را از او دور سازد که جز خدا کسی آنها را نداند.       تحف العقول صفحۀ 108

313- امام علی (ع) : در حمام کردن و شستن بدن از چرک و چربی کوتاهی نکنید زیرا خداوند از بندۀ چرکین که همنشین او از بوی بَدِ بدن او در اذّیت باشد نفرت دارد.                                                 تحف العقول صفحۀ 105

314- امام علی (ع) : هرگاه خواستید ادرار کنید آن را با عجله و فشار بر مثانه انجام ندهید که برای بدنتان مضر است و چون مدفوع نمودید محل مقعد را با آب سرد بشویید که بیماری بواسیر را از شما دور می سازد. تحف العقول صفحۀ 97

315- امام علی (ع) : هرکه قصد غسل کردن دارد ابتدا باید بدن خود را از چرک و چربی و نجاست تمیز بشوید و چون بدن پاک گشت غسل خود را آغاز کنید.                                                        تحف العقول صفحۀ 115

316- امام علی (ع) : آگاه باشید این پوست نازک تن طاقت آتش دوزخ را ندارد ، پس به خودتان رحم کنید ، شما مصیبت های دنیا را آزموده اید. آیا ناراحتی یکی از نزدیکان خود را بر اثر خاری که در بدنش فرو رفته ، یا زمین خورده و پایش مجروح گشته ، یا ریگ های داغ بیابان او را رنج داده، دیده اید که تحمل آن چه مشکل است ؟ پس چگونه می شود تحمل کرد که در میان دو طبقه آتش در کنار سنگ های گداخته همنشین شیطان باشید ؟ آیا می دانید وقتی مالک دوزخ بر آتش غضب کند شعله ها بر روی هم می غلتند و یکدیگر را می کوبند و در میان درهای جهنم بههر طرف زبانه می کشد. نهج البلاغه خطبۀ 183

317- امام علی (ع) : هر که بر خوردن شراب مداومت دارد و دائم الخمر است ، خدا را به هنگام مرگ همچون بت پرست ملاقات می کند. حجربن عدی پرسید : یا علی (ع) دائم الخمر کیست ؟ فرمود : آنکس که هر وقت شراب بیاید و در دسترس او باشد بنوشد.                                    تحف العقول صفحۀ 117

318- امام علی (ع) : هر کس به کودک خردسال شراب یا هر مست کننده ای بنوشاند ، خدای عزوجل او را در لجن زاری آتشین در دوزخ زندانیش کند تا به خاطر عملی که کرده عذری بیاورد.                                 تحف العقول صفحۀ 118

319- امام علی (ع) : همانا آغاز پدید آمدن فتنه ها و اختلافات در دین بدعت گذاری و هوا پرستی در احکام آسمانی است و نوآوری هایی است که قرآن سنت رسول خدا (ص) با آن مخالف است پس عده ای به واسطه مخالفت با قرآن و سنت با گروهی دیگر مسلط می گردند و اینجاست که شیطان بر دستان خود چیره می گردد و تنها عده ای که مشمول رحمت و لطف پروردگارند از این فتنه نجات خواهند یافت.                                        نهج البلاغه خطبۀ 50

320- امام علی (ع) : در نامه خود به حارث همدانی فرموده باشند : 1- به ریسمان قرآن چنگ بزن و از آن نصیحت پزیر ؛ حلالش را حلال و حرامش را حرام شمر. 2- از دوستی با بی خردان و خلافکاران بپرهیز زیرا شخصیت هر کس را از دوستان و رفقای او می شناسند. 3- از شرکت نمودن در مجالسی که مردم در آن از یاد خدا غافل اند و اطاعت فرامین حق نمی کنند بپرهیز. 4- نفس خود را در واداشتن به عبادت فریب ده و در عبادت خدا با آن مدارا کن. 5- از خشم بپرهیز که لشگر بزرگ شیطان است.                  نهج البلاغه نامۀ 69

321- امام علی (ع) : هفتمین روز پس از تولد اولاد پسر او را ختنه کنید و گرما یا سرمای هوا مانع از انجام این کار نشود. زیرا ختنه باعث پاک شدن بدن است. و راستی زمین به درگاه خدا  می نالد از ادرار شخص ختنه نشده. تحف العقول صفحۀ 119

322- امام علی (ع) : اگر برای انسان گناهی نباشد مگر دوست داشتن چیزی یا کاری که خدا و رسولش (ص) آن را دشمن می دارند همین گناه برای او بس است.                                                             مستدرک الوسائل جلد 12 صفحۀ 50

323- امام علی (ع) : دو مرد با هم زیر یک بستر یا لحاف نخوابند و دو زن نیز به همین شکل نخوابند و هر که این کار را کرد باید تازیانه بخورد و تعزیر شود.                                                                            تحف العقول صفحۀ 117

324- امام علی (ع) : 1- استفاده از واجبین « ماده موبر » سبب پاکی بدن و قوام و استواری بدن است. 2- حجامت تن را سالم و خرد را محکم می کند و سنّت رسول خدا (ص) است. 3- کوتاه کردن سبیل هم از بهداشت است هم باعث زیبایی صورت. 4- مسواک زدن باعث رضای خدای متعال و پاک کننده دهان است. 5- مضمضه کردن ( یعنی سه بار آب در دهان چرخاندن و خالی نمودن ) و استنشاق « یعنی سه بار آب در بینی نمودن و خالی کردن » قبل از گرفتن وضو پاک کننده دهان و بینی و سنّت رسول خدا (ص) است. 6- استفاده از انفیه « ماده ای که اگر جلوی بینی بگیرند انسان چند بار مرتب عطسه می کند » سر را سالم و درمان تمام دردهای سر است.         تحف العقول صفحۀ 95

325- امام علی (ع) : شستن دست پیش از غذا و بعد از آن سبب فزونی روزی است « چون وقتی دست پاک باشد موقع غذا خوردن انسان مریض نمی شود و پولش را در راه دوا و درمان مصرف نمیکند لذا سبب افزون شدن روزی است » و گرفتن ناخن ها مانع بزرگترین دردها مثل خوره و جزام است.تحف العقول صفحۀ 95

326- امام علی (ع) : بهره شما از نگاه به زنان نامحرم همان نگاه اول است که به طور اتفّاقی و ناخودآگاه چشمتان به آن افتد پس آن را دنبال روی نکنید که شما را به فتنه می اندازد.                                                تحف العقول صفحۀ 117

327- امام علی (ع) : از امام علی (ع) سوال شد : کدام یک از انسانها از همه کورتر و نابینا تر است ؟ فرمود : آن کس که اعمال و عبادتش برای جلب توجه مردم و ریاکاری انجام می دهد و رضای خدا را فراموش می کند. بحارالانوار جلد 77 صفحۀ 378

328- امام علی (ع) : پس از آنکه سجده دوم را به جا آوردی روی پایت بنشین و کمی مکث کن و آنگاه برای خواندن رکعت بعدی نماز برخیز که روش ما اهل بیت (ع) به این شکل است.                         تحف العقول صفحۀ 113

329- امام علی (ع) : هر گاه یکی از شما در نماز پس از رکوع برای قیام بلند شود باید کمرش صاف شود و خم نباشد و مقداری مکث نماید آنگاه به سجده برود.                                                                           تحف العقول صفحۀ 113

330- امام علی (ع) : لبخند سبب باطل شدن نماز نیست و خنده صدادار و قهقهه نماز را بشکند.                         تحف العقول صفحۀ 113

331- امام علی (ع) : هرگاه نماز فرادی بخوانی باید صدای قرائت حمد و سوره و تسبیحات به هنگام رکوع و سجده و تسبیحات اربعه و سایر اجزاء نماز را به گوش خود برسانی. یعنی صدای خودت را به هنگام خواندن نماز بشنوی. تحف العقول صفحۀ 115

332- امام علی (ع) : مرا چیست که می بینم مردم هنگامی که شب نزدشان غذایی حاضر می کنند حتماً چراغی می افزونند تا ببینند چه غذائی در شکم خود وارد می کنند ولی به غذای روح خود اهمییتی نمی دهند و روح خود را با چراغ و نورات گفتار و دستورات محمد و آل محمد (ص) روشن نمی سازند تا به وسیله این نور معنوی از ورود عقاید و اعتقادات زیان بار و جهالت انگیز و عوارض بد روحی آنها سالم بمانند.                      سفینه البحار جلد 2 صفحۀ 84

333- امام علی (ع) : هیچ کس بعد از آنکه قرآن به او عرضه شد و فهم و معرفت به آن پیدا نمود فقیر نیست و هیچ شخصی با نداشتن فهم و بصیرت نسبت به قرآن ثروتمند حقیقی نیست.                            نهج البلاغه خطبۀ 176

334- امام علی (ع) : کسی که در زندگی اش از راهی که غیر رضای خداست یعنی معصیت و نافرمانی خدا در بین مردم عزیز و پیروز گشته ، ذلیل و مغلوب حقیقی و واقعی اوست.                                              بحارالانوار جلد 17 صفحۀ 11

335- امام علی (ع) : در نامه خود به یکی از فرماندارانش فرموده باشند : اما بعد، گاهی انسان شاد می شود برای بدست آوردن یکی از لذائذ فانی دنیا که اگر برای آن تلاش هم نمی کرد چون خدا آن را نصیب  روزی او کرده بود بالاخره به او می رسید و گاهی آدمی ناراحت می گردد برای بدست آوردن چیزی از لذات فانی دنیائی که چون خدا آن را برایش مقّدر نفرموده بود هر قدر هم تلاش می کرد به آن نمی رسید. اما شادمانی تو باید برای بدست آوردن و کسب چیزهائی باشد که برای آخرت مفید است و تاثر و ناراحتی تو باید برای از دست دادن چیزهائی باشد که برای آخرتت نفع داشته است. بحارالانوار جلد 17 صفحۀ 9

336- امام علی (ع) : مردم هیچ یک از احکام و دستورات دینی را به بهانه اینکه عمل نمودن به آن حکم موجب زیان دنیائی آنها می شود ترک نمی کنند جز آنکه خداوند آنها را به بلایی دچار می سازد که چندین برابر آن زیان باشد. نهج البلاغه حکمت 106

337- امام علی (ع) : 1- دنیا همه اش جهل است مگر آنجا که با علم معنوی و الهی همراه شود. 2- علم تمامش برای صاحبش حجّت است جز آنجا که به آن عمل شود. 3- عمل همواره در معرض خطر است جز آنجا که با اخلاص همراه گردد. 4- و اخلاص هم در معرض خطر خواهد بود تا آنجا که بنده با عاقبت به خیری از دنیا بیرون رود و به بهشت وارد شود.        بحارالانوار جلد 67 صفحۀ 242

338- امام علی (ع) : مسواک زدن رضای خدای متعال و پاک کننده دهان است و مضمضه کردن یعنی سه بار آب در دهان چرخاندن و خالی کردن و استنشاق یعنی سه بار آب در بینی کردن و خالی کردن ، قبل از وضو پاک کننده دهان و بینی است.                                         تحف العقول صفحۀ 95

339- امام علی (ع) : روزی امام علی (ع) در چهره مردی نگریست که نشانه ترس از آن نمایان بود پس به آن مرد فرمود: ای مرد تو را چه شده که اینگونه ترسیده ای ؟ مرد گفت : این حالم به خاطر ترس از خداست . امام علی (ع) در پاسخ فرمودند : ای بنده خدا به جای ترس از خدا از گناهان و اعمال زشتی که در حضور خداوند انجام داده ای بترس و از بازخواست دقیق او از اعمالت بترس و در محضر او گناه و معصیت مکن و دیگر از خدای مهربان نترس که او به احدی از بندگانش ظلم نمی کند و هرگز کسی را بیشتر از استحقاقش عذاب نمی کند.                                                   بحارالانوار جلد 70 صفحۀ 392

340- امام علی (ع) : هر کس تن مرده ای را پس از سرد شدن بدن ، لمس کند غسل بر او واجب است و هرکس مرده ای را غسل کند باید پس از کفن کردن او غسل نماید و اگر پس از غسل و کفن میّت جایی از بدن میّت را لمس کند باید غسل کند.                                                            تحف العقول صفحۀ 103

341- امام علی (ع) : کسی از شما در حالت ایستاده آب نخورد که موجب دردی می شود که درمان ندارد.                               تحف العقول صفحۀ 97

342- امام علی (ع) : هیچ کدام از شما به هنگام خواندن نماز در حال ایستاده دستانش را به روی هم نگذارد که این عمل کار مجوس برای احترام به پادشاهان بود و باطل کننده نماز است.                                           تحف العقول صفحۀ 97

343- امام علی (ع) : کسی از شما در زمانی که فشار ادرار یا مدفوع فکرش را پریشان کرده به نماز نایستد.                                    تحف العقول صفحۀ 97

344- امام علی (ع) : کسی که نماز می خواند نباید در نماز رویش را به این طرف و آن طرف بچرخاند ، زیرا هر گاه بنده ای چنین کند خدای تعالی خطاب به او فرماید : ای بنده رویت به سوی من باشد که بهتر است برایت از کسی که به او رو کرده ای.                                                تحف العقول صفحۀ 97

345- امام علی (ع) : در مدح و تمجید از ما خاندان پیامبر (ص) زیاده روی و غلو نکنید که ما را خدا بدانید زیرا ما بندگان پرورش یافتۀ خداییم. تحف العقول صفحۀ 97

346- امام علی (ع) : به خدا سوگند برادرم عقیل را دیدم که به شدت تهیدست شده و از من درخواست داشت تا یک من ( سه کیلو ) از گندم های بیت المال را به او ببخشم و من کودکانش را دیدم که از گرسنگی موهای ژولیده گشته و رنگشان تیره شده بود و او پی در پی مرا دیدار و درخواستش را تکرار می کرد، چون من به گفته هایش گوش دادم عقیل پنداشت که من می خواهم دین خود را به او واگذار کنم و آخرتم را به دنیای او بفروشم، پس آهنی را در آتش گداختم و به دستش نزدیک کردم تا او را بیدار کنم پس چون بیماران فریاد زد و نزدیک بود از حرارت آن آهن بسوزد؛ به او گفتم ای عقیل از حرارت آهنی می نالی که انسانی آن را گرم ساخته اما مرا به حرارت دوزخی می خواهی که خدای جبار با خشم خود آن را برافروخته تو از حرارت ناچیز می نالی و دستت را می کشی پس چگونه من از آتش الهی و از نافرمانی خدا دوری نگزینم؟ نهج البلاغه خطبۀ 224

347- امام علی (ع) : هرکه چشمش درد کند دستانش را بر چشمانش گذارد و آیة الکرسی را بخواند و قلبا هم معتقد باشد که با این کار درمان می شود به راستی درمان می شود انشاءالله.                                   تحف العقول صفحۀ 100

348- امام علی (ع) : مردی که در برخورد با اهل خانه و خانواده اش بد خلق و تندخو باشد خاندانش از او بیزار می گردند و آرزوی دوری از او کنند. تحف العقول خطبۀ وسیله

349- امام علی (ع) : هرکه بسیار خطا و گناه کند کم شرم شود و هرکه کم شرم باشد وَرَعَش کم شود و هرکه ورعش کم شود دلش می میرد و هرکه دلش بمیرد به دوزخ رود.                                                    تحف العقول خطبۀ وسیله



[ پنجشنبه 17 شهریور 1390 ] [ 12:41 ب.ظ ] [ ناصر طاهری ]
درباره وبلاگ

ناصرطاهری هستم مدیریت مجموعه نماسازان سازه گستر
امیدوارم مطالب مندرج در وبلاگ مورد رضایت عاشقان و محبان حضرتش قرارگیرد
نویسندگان
اخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
امار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :